قبدیان
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      مرکز خلاقیت آینده سازان (علمی آموزشی)
معرفی مرکز خلاقیت آینده سازان نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/۳۱

 مرکز خلاقیت آینده سازان بر آموزش مطالب علمی به شیوه تجربی و آزمایشگاهی تاکید دارد و فضایی مهیج و جالب را برای دانش آموزان مهیا نموده است تا دانش آموزان ضمن بازدید از این مرکز ،با مباحث مختلف علمی و آزمایش های کتاب درسی آشنا شوند. در این مرکز دانش آموزان در مدت زمان بازدید از مرکز ( در حدود سه ساعت )با مباحث مختلف رباتیک لیزر بستاب نجوم فیزیک  شیمی و زیست شناسی آشنا می شوند و آزمایش های علمی جالبی را انجام می دهند و گردش علمی جذاب و مهیجی را در علوم مختلف تجربه می کنند. برای تنظیم برنامه بازدید با ما تماس بگیرید.

نشانی مرکز: خیابان انقلاب ضلع شرقی دانشگاه تهران خیابان قدس نبش کوچه آذین  

تلفن تماس: 66494097-66494098

  نظرات ()
اخبار علمی نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/۳٠

ماهواره ایرانی 'رصد1' با کد بین المللی 2011-025A در فاصله 300 کیلومتری از سطح زمین در حال حرکت است.

به گزارش نسیم، حرکت لحظه به لحظه این ماهواره را می‌توان در پایگاه سازمان فضایی ناسا به آدرس http://www.n2yo.com/?s=37675 پیگیری کنید.

ماهواره ایرانی "رصد1 " که ساعت 13:45 روز چهارشنبه به فضا پرتاب شد، هم اکنون در فاصله حدود 300 کیلومتری از سطح زمین با سرعت 7.5 کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است . این ماهواره هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد.

  نظرات ()
سوالات مسابقات آزمایشگاهی نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/٢٢

پنجمین دوره‌ی مسابقات آزمایشگاهی و رایانه‌ی دانش‌آموزان سراسر کشور ـ اصفهان

 1- نور

یک باریکه نور به یک نیم استوانه شیشه‌ای بتابانید و زاویه‌ی تابش را از صفر تا 60 درجه افزایش دهید:  

الف ) مشاهدات خود را به‌طور کامل شرح دهید.  (جواب را در برگ گزارش کار بنویسید)

ب) جدول زیر را کامل کنید. 

Sin r

Sin i

r

 

i

 

 

 

 

ْ10

 

 

ْ30

 

 

 

 

ْ30

 

 

ْ90

 

 

چه رابطه‌ی منطقی در جدول بالا وجود دارد؟ (جواب را در برگ گزارش کار بنویسید 

2- الکترومغناطیس 

1)    آزمایشی طراحی کنید که مقاومت ویژه‌ی سیم داده‌شده را اندازه‌گیری کند.

2)     به کمک یک رئوستا و یک ولت‌سنج و آمپرسنج و یک پیل مداری طراحی کنید و :

الف) مقاومت درونی پیل را به‌دست آورید.

ب) نمودار ولتاژ دوسر پیل بر حسب شدت جریان مدار را رسم کنید. 

3- فشار

آزمایشی طراحی کنید و به کمک آن چگالی مایعات زیر را اندازه‌ بگیرید.

آب

( ρ = 1 gr/cm3)

الف) نفت

ب) روغن زیتون

ج) روغن موتور 

4- مکانیک 

الف) آزمایشی طراحی کنید و به کمک آن ضریب اصطکاک ایستایی و جنبشی بین قطعات داده شده و سطح میز را بدست آورید.

ب) عوامل مؤثر در این ضرایب را معین کنید. 

آزمون عملی هفتمین دوره مسابقات آزمایشگاهی (فیزیک) ـ فروردین 85  

1 ـ با توجه به وسایل داده شده :

  مداری مطابق شکل مقابل طراحی کنید

و با اندازه‌گیری ضریب اصطکاک جنبشی

سطح افقی، شتاب دستگاه را محاسبه کنید.

(از اصطکاک قرقره با نخ صرف نظر شود)

 وسایل : (وزنه‌های  1m  و 2m ، ترازوی سه اهرمی، نخ، نیروسنج، قرقره گیره‌دار و متر)   

2 ـ با وسایل داده شده :    مقاومت الکتریکی رشته‌ی لامپ را در حالت خاموش و حالت اتصال به ولتاژ 12 ولت مستقیم به دست آورده و سپس با اعداد اندازه‌گیری شده دمای رشته‌ی لامپ را در حالت اتصال به ولتاژ 12 ولت محاسبه کنید. ( ) 4-10×45 = a  ضریب دمایی رشته‌ی لامپ وسایل : ( لامپ فیوزی 12 ولت، منبع تغذیه، مولتی متر، دماسنج، سیم‌های رابط) 

3 ـ فشار وارد بر سطح میز را توسط قاعده‌ی کوچک جسم مکعب مستطیل شکل داده شده اندازه‌گیری کنید.

  وسایل مورد نیاز: ( جسم مکعب مستطیل شکل، کولیس، متر، ترازوی سه اهرمی، نیروسنج) 

4 ـ یک عدسی هلالی همگرا به فاصله‌ی کانونی مجهول و عدسی همگرای دوکوژ به فاصله کانونی (Cm 10) روی میز در اختیار شما قرار دارد. با وسایل داده شده فاصله‌ی کانونی عدسی هلالی همگرا را اندازه‌گیری کنید.

     وسایل مورد نیاز : ( پرتوافکن، تک‌شکاف، چندشکاف، منبع تغذیه، متر، شمع، کبریت، عدسی همگرا‌ی دوکوژ و هلالی همگرا ، صفحه تصویر) 

1-بااستفاده از وسایل داده شده ضریب شکست آب را بدست آورید. 

وسایل ( چند سوزن ته گرد به رنگهای مختلف – یونولیت – خط کش – نقاله – جدول نسبت های مثلثاتی – آکواریم مکعب مستطیل حاوی آب )

درگزارش کار به سئوالات زیر پاسخ دهید؟

در انتخاب نقطه نصب سوزن نخست چه عاملی باید رعایت شود چرا؟

جرا باید آزمایش را چند مرتبه تکرار کرد ؟ 

2- آزمایشی طراحی کنید که به کمک وسایل ( موجود در زیر ) بتوان پرتونور را به اندازه 90 درجه منحرف کرد 

وسایل : ( انواع منشور- پرتوافکن – منبع تغذیه ) 

3- آزمایشی طراحی کنید که بتوان حجم لیوان آب را بوسیله شیشه نوشابه با حجم معین تعیین نمود. 

وسایل : (بطری نوشابه خالی – لیوان – آب به مقدار کافی ) 

4- بااستفاده از وسایل زیر ابتدا نیروی محرکه مولد را بدست آورید وسپس با استفاده از آن مقاومت درونی مولد را حساب کنید

عواملی را که باعث ایجاد خطا در آزمایش می شوند ذکرکنید ؟ آیا می توانید روشی که باعث کاهش خطا درآزمایش می شود ذکر کنید ؟ آیا می توانید روشی برای کاهش خطا در اندازه گیری نیروی محرکه پیشنهاد کنید؟ 

وسایل ( مولتی متر دیجتیال – باتری بزرگ – مقاومت های سرامیکی – سیمهای رابط )

 

  نظرات ()
تاثیر گالیله و کپلر بر اندیشه نیوتن نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/٢٢

جایگاه نیوتن در تاریخ علم                      نویسنده :قبدیان

کار های مهمی قبل از نیوتن در رابطه با قوانین حرکت سیاره ای انجام شده بود. نیوتن  می گوید: اگر توانستم بدین مقام نایل شوم دلیل اصلی آن بالا رفتن از شانه غول ها بود.بدیهی است این غولها همان دکارت،گالیله و کپلر هستند زیرا نیوتن،به عنوان معمار فیزیک نظری،در حالی قدم پیش نهاد که عرصه قبلاً توسط دکارت،گالیله و کپلر آماده شده بود.رهیافتی که نیوتن بدان متوسّل می شد رهیافتی تجربی بود.او در کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی خود می گوید: من فرضیه نمی سازم بلکه نظرات من مبتنی بر تجربه است. 

تاریخ علم قبل از نیوتن

نیکلاس کپرنیک(1473-1543) جهانی را ترسیم کرد که زمین باید به گرد خورشید بچرخد.سیارگان از جمله زمین در مدار هایی دایره ای کامل (کامل ترین شکل)به گرد خورشید می چرخند.کپرنیک با نظریه جهان خورشید مرکز، مشکل مهم سیارگان سر گردان را حل می کند.

 

                                                                                                                                                                  گالیلئو گالیلئی(گالیله)(1546-1642) بنیان گذار علم نوین بود. او زمینه کار نیوتن را فراهم کرد.گالیله تلسکوپ اش را برای بررسی اجرام اسمانی به کار انداخت وسطح ماه را مشاهده کرد وبه جای ان که سطحی یا کره ای صاف وصیقلی را ببیند، منظرهای دید که زیاد با زمین تفاوتی نداشت او لکه های خورشیدی را هم دید درصورتی که قبلا جهان فوق قمر را کامل و بی نقص معرفی می کردند. سهم گالیله در اختر شناسی،یکی تایید نگرش کوپرنیکی به عالم بود ودیگری روشن کردن پیامد های کار کپلر بود. اما اهمیت بی همتای گالیله در دینامیک، دانشی که اجسام در حال حرکت را بررسی می کند، این بود که اثبات کرد می شود حرکت زمینی را به وجه ریاضی بررسی وحل وفصل کرد کار کپلر در مورد حرکت اسمانی بود وگالیله همین بررسی را در مورد حرکت زمینی انجام داد. اما نیوتن بود که قوانین زمینی و آسمانی را تحت یک رابطه بیان کرد وقوانین دو عالم تحت القمر و فوق القمر را با هم ترکیب کرد.

یوهان کپلر(1630-1571)که قانون سوم او در مورد حرکت سیاره ای کلید قانون عکس مجذور جاذبه گرانشی است کپلر این کلید را  در اختیار نیوتن قرار داد.

کپلر پس از سالها محاسبات دشوار، سرانجام تصمیم گرفت محدودیت مدار دایره ای را کنار بگذاردقبل از کپلرنظریه مورد تایید این بود که حرکت اجرام آسمانی فوق قمر بدون نقص ودر کامل ترین شکل یعنی به صورت دایره ای انجام می شود و کوته زمانی بعد کپلر چیزی را کشف کرد که امروزه قانون اول کپلر نام دارد:

1. سیارات بر مدارهایی بیضوی خورشید را دور می زنند، که خورشید در یکی از کانونهای این بیضی قرار دارد.

اما علت حرکت سیارات چیست؟ کپلر، برخلاف نظر پیشینیان، معتقد بودند که روح متحرک  (anima motrix) که سیارات رادر آسمانها هدایت می کند، نه در درون هر سیاره بلکه در خود خورشید واقع است. وی خاطرنشان کرد که سرعت هر سیاره هنگام پیمودن مدارش، در نزدیکی خورشید حداکثر، و در دورترین نقطه از خورشید، حداقل است. تحلیل بیشتر این مطالب، وی را به قانون دوم هدایت کرد:

2. بردار شعاعی از خورشید تا یک سیاره، در زمان های مساوی مساحت های مساوی را جارو می کند.این قانون نتیجه مستقیم یک قانون پایستگی دیگر، یعنی پایستگی اندازه حرکت زاویه ای است.

سرانجام، کپلر پی برد که گذشته از این که سرعت حرکت هر سیاره هنگام حرکت در مدارش تغییر می کند، هرچه مدار آن از خورشید دورتر باشد، سیاره آهسته تر حرکت می کند. این حکم نیز با دیدگاه او در مورد اینکه روح حرکت خورشید است، سازگار بود. کپلر به کمک آزمون و خطا به قانون سوم رسید:

3. مجذور دوره تناوب هر سیاره زمان لازم برای یک گردش کامل آن به دور خورشید است؛ دوره تناوب روز است.

کپلر هیچ توضیح قابل قبولی در مورد اینکه چرا سیارات چنین رفتار می کنند، نداد. چنین توضیحی باید به انتظار نبوغ نیوتون می ماند.

رنه دکارت(1596-1650)در 1644 اصول فلسفه را منتشر کرد و گفت هر چیزی به جز نفس ناطقه انسانی، تبیین مکانیکی دارد. زیرا دکارت بر این باور است که همه پدیده های فیزیکی بر حسب قوانین مکانیکی قابل تبیین اند. جهانی که دکارت برای ما می افریند بدین سان توصیف می شود: مکان نامتناهی است. هر نقطه مکان توسط ماده ای اشغال شده است. سرشت ماده امتداد است. ماده یا ساکن است یا متحرک.اجزاء تشکیل دهنده ماده یکدست، نفوذ ناپذیر وبی انتها  تقسیم پذیر است. دکارت برای تبیین حرکت به تماس مستقیم در بین اجسام توسل می جوید.

حرکت سیارگان را با گرداب ها (گردشار ها)تبیین کرد.اوکنش از فاصله (یعنی گرانش)را نمی پذیرد.علت نخستین حرکت در دستگاه ،خداوند است ولی پس از ان دستگاه خودش کار می کند.

دکارت در نقدی که به گالیله وارد می کند می گوید که گالیله فقط در اجزاء طبیعت کاوش کرده است وهیچ نظریه جامع وفرا گیری ارائه نداده است.

بار دیگر گالیله سر راه دکارت قرار گرفت، زیرا گالیله ثابت کرده بود اگر جسمی که با یک واحد سرعت به طرف بالا پرتاب شود، 30 سانتی متر بالا رود، جسمی که با چهار واحد سرعت به بالا پرتاب شود، 480 سانتی متر بالا می رود. لایب نیتس نتیجه گرفت:

بنابراین میان نیروی محرک و مقدار حرکت تفاوتی آشکار هست، و نمی توان یکی را از طریق دیگری محاسبه کرد، همان گونه که ثابت کردیم. بر این اساس به نظر می رسد که نیرو را باید از کمیت معلولی که می تواند ایجاد کند برآورده کرد؛ برای مثال، از ارتفاعی که تا بدان جا می تواند جسم سنگینی را با بزرگی و جنس معین بالا ببرد، نه از سرعتی که می تواند به جسم بدهد.بقای مقدار حرکت، یکی از ستون های فلسفه طبیعی دکارتی بود، و اصل بقا خود با دیدگاه لایب نیتس(1716-1646 )درباره جهان توافق داشت.

 لایب نیتس در مرحله دوم فرض کرد که نیروی لازم برای بلند کردن دو کیلوگرم به اندازه 30 سانتی متر، می تواند یک کیلو گرم را 60 سانتی متر بلند کند. این اصلی بود که خود دکارت به کار گرفته بود، و استدلال های نیرومندی پشتیبان آن بود.

در ادامه  به بررسی نقش سایر دانشمندان درایجاد تفکر نیوتنی خواهیم پرداخت.

 

  نظرات ()
یاد یادگاری نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/۱۸

آن روز صبح که به محل کار می رفتم در مسیر همیشگی مثل همیشه قدم می زدم مثل روز های قبل حضورم را در دستگاه مربوطه ثبت کردم و به تکرار و روزمرگی فکر می کردم وبنا به قانون اول نیوتن که می گوید:جسمی که ساکن است ، تمایل داردهمچنان ساکن بماند و جسمی که در حال حرکت است به حرکت خود در همان راستا ادامه می دهد، به شدت دچار اینرسی شده بودم.   اما هنگامی که وارد مرکز شدم خبری شنیدم که رشته ی تکرار را پاره می کرد آقای هدایت زاده گفت: آقای یادگاری به رحمت خدا رفتند. آقای یادگاری همکار پر کار ما در بخش آزمون های آینده سازان بودند. درگذشت ناگهانی ایشان  برای همه ما دردناک و باورنکردنی بود.درگذشت ایشان را به خانواده ایشان وهمه همکاران تسلیت عرض می کنم و آرزوی آمرزش برای  ایشان در جوار رحمت پروردگار را دارم. قبدیان

  نظرات ()
آزمایش های ساده فیزیک نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/۱۳

دبیران محترم فیزیک و علوم می توانند با استفاده از ابزار ها و آزمایش های ساده مفاهیم درسی را ساده و ملموس کنند برای مشاهده این آزمایش ها به قسمت لینکستان مراجعه و آزمایش مورد نظر را لینک کنید. نظر ارزشمندتان را در مورد آزمایش ها در این قسمت ثبت کنید. با تشکر-قبدیان

  نظرات ()
نویسندگان نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/٧

خانم ها قبدیان و هادی شرق

  نظرات ()
بازدید دبیران فیزیک مناطق مختلف از مرکز نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/٦
مرکز خلاقیت آینده سازان
«» می‌گوید:
«بسیار موجب افتخار این مرکز بود که توانست در این سال تحصیلی پذیرای همکاران و دبیران فیزیک مناطق 2 و5و6 و7 و10 و12 و19 و16 آموزش و پرورش باشد این مرکز با برخورداری از امکانات آزمایشگاهی(ازمایشگاه فیزیک) تلاش می کند اهمیت مساله آزمایش را در تدریس خاطر نشان کند ودانش اموزان در ضمن بازدید این مرکز می توانندبا ازمایش های فیزیک از نزدیک اشنا شوند.»
  نظرات ()
بازدید دبیران فیزیک مناطق مختلف از مرکز خلاقیت نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/٢

اخبار

 - بازدید علمی

مجری : گروه فیزیک منطقه (5)مکان بازدید : مؤسسه آینده سازانزمان بازدید : دوشنبه 27/10/89 ساعت 9 حرکت از بلوار فردوس مقابل آموزش وپرورش منطقه5

7- بازدید علمیمجری : گروه فیزیک منطقه (2)مکان بازدید : مرکز خلاقیت آینده سازان

زمان بازدید : یک شنبه 19/10/89 ساعت 8 حرکت از  مقابل آموزش و پرورش منطقه2

8- بازدید علمیمجری : گروه فیزیک منطقه (12)مکان بازدید : مرکز خلاقیت آینده سازان

زمان بازدید : سه شنبه 28/10/89 ساعت 30/9 حرکت از  مقابل آموزش و پرورش منطقه 12

 

  نظرات ()
معرفی مرکز خلاقیت آینده سازان نویسنده: مرکز خلاقیت آینده سازان-قبدیان - ۱۳٩٠/۳/٢

این مرکز با هدف تکمیل وتعمیق یادگیری دانش آموزان  زیر نظر اتحادیه انجمن های اسلامی دانش اموزان افتتاح گردیده است. این مرکز برخوردار از آزمایشگاه مجهز  می باشد دانش آموزان می توانند در مدت زمان بازدید از مرکز تقریبا (سه ساعت ) آزمایش های متعدد ی را در واحد فیزیک و شیمی و زیست شناسی  انجام دهند و با مباحث لیزر رباتیک و نجوم از نزدیک آشنا شوند و یک گردش جالب علمی را تجربه کنند.

این مرکز همچنین دارای بخش های رباتیک لیزر و بستاب می باشد. که قادر است به عنوان موزه ای علمی فضایی فرح بخش را ایجاد نماید. این فضا ومشاهده ابزار جدید موجب رشد وپرورش خلاقیت دانش آموزان شده و مطالب تئوری کتاب های درسی را ملموس می کند. 

بدینوسیله از همه علاقمندان دعوت می شود به منظور بازدید از مرکز با شماره های 66494097-66494098 تماس بگیرند.

  نظرات ()
مطالب اخیر سلام و درود خدا بر حسین ع ۱۳٩٢/۱۱/۱٥ اهرم پیل سوختی دومینوی فیزیکی ازمایش رادرفورد قرآن و فیزیک اندازه گیری بازدید دبیران شیمی منطقه 18 و 17 اردوی علمی
کلمات کلیدی وبلاگ فیزیک (۱۳) آزمایش علوم (۸) (٦) علوم (٥) مرکز خلاقیت (٥) بازدید دانش آموزان (٥) اردوی علمی (٥) آزمایش (٤) مقاله علمی (٤) مساله (۳) عکس (۳) مسابقات (۳) تاریخ علم (۳) گالری تصاویر (۳) دبیران فیزیک (۳) ازمایش ساده (۳) بازدید دبیران (٢) آینده سازان (٢) آزمایش فیزیک (٢) ازمایش های ساده فیزیک (٢) دانش آموزان (٢) دبیرستان (٢) خلاقیت (٢) تصاویر (٢) بازدید (٢) اهرم (۱) ابتدایی (۱) زیست شناسی (۱) علمی (۱) نجوم (۱) هوا فضا (۱) رباتیک (۱) راهنمایی (۱) قران (۱) مناسبت (۱) دخترانه (۱) مسائل (۱) ازمایش (۱) پل ماکارونی (۱) دبیرستان دخترانه (۱) دومینو (۱) مدل اتمی (۱) نیوتن (۱) الکتریسیته (۱) دبیران (۱) اندازه گیری (۱) دانش آموز (۱) تصاویر دبیرستان دخترانه (۱) دبیرستان پسرانه (۱) ازمایشگاه فیزیک (۱) ریزسنج (۱) واندوگراف (۱) بستاب (۱) ازمایش علوم (۱) کولیس (۱) پیل سوختی (۱) مدرسه راهنمایی (۱) آزمایشگاه فیزیک (۱) پایستگی (۱) لطیفه علمی (۱) محرم (۱) بازی فیزیکی (۱) فن اموز (۱) فن اموز تهران (۱) کاردستی علمی (۱) طنز فیزیکی (۱) مرکز خلاقیت آینده سازان (۱) نرم افزار آزمایشگاه مجازی (۱) ربات پیانیست (۱)
دوستان من گوگل یاهو کلاس فیزیک بلاد غریبه موسسه علمی آینده سازان دومینوی فیزیکی پرتال زیگور طراح قالب